Vi vill att du ska känna till vad du kan förvänta dig av oss som hyresvärd och vad vi i vår tur kan kräva av dig som hyresgäst. Om du och dina grannar känner till dessa trivselregler, och handlar efter dem, då blir boendet trivsamt för alla!
Du är skyldig att visa hänsyn. Tänk på att du i ett flerfamiljshus har grannar runt omkring dig.
Störningar som höga skrik, hög musik och liknande är ganska onödiga om var och en tänkte på att ingenting får höras in till grannarna. Detta krav är extra angeläget sent på kvällen.
Ska du ha en större fest med många besökare, är det klokt att meddela grannarna i förväg.
Som hyresgäst är man ansvarig för alla som tillhör ens hushåll – samt även för besökande till lägenheten.
Du måste betala hyran förskottsvis varje månad senast den sista i månaden. Det innebär till exempel att hyran för april måste vara betald senast den sista mars. Den som inte betalar hyran i rätt tid lämnas vidare till vårt inkassobolag Profina.
Du är skyldig att sköta lägenheten genom att städa och hålla den snygg.
Här är några enkla tips:
Du är skyldig att anmäla alla fel och brister som uppstår i lägenheten. Kontrollera till exempel regelbundet att inte elementen läcker.
Om ett fel uppstår med en större skada som följd, och du inte anmält det, kan du bli ersättningsskyldig.
Skaka inte mattor från fönster eller balkong. Det är inte trevligt för dem som bor undertill.
Ställ inte saker i trappan eller utanför dörren. Cyklar, barnvagnar, skidor, skridskor och skor får inte hindra vår personal då trappan ska städas.
Större och skrymmande föremål kan vara i vägen om utryckningspersonal måste komma fram vid olyckstillfälle.
Rasta inte hundar var som helst i bostadsområdet. Gå till hundrastplats eller hundtoalett. Plocka upp efter hunden. Se till din katt! Katter får inte springa lösa och sätta sig i barnens sandlådor.
Det kan locka till sig råttor och möss.
Får du ohyra, som t ex mjölbaggar, i din lägenhet, måste du kontakta oss genast så ohyran inte sprider sig.
Kör inte in i bostadsområdets gångar med cykel eller bil. Barn kan leka där.
Det är viktigt att alla hjälper till att skapa ett trivsamt boende. Lär barnen att inte skräpa ner. Hjälp oss att se till att barn och ungdomar är rädda om växter och rabatter.
Tvättstugan är kanske det viktigaste gemensamma utrymmet i hela huset och en plats där många goda grannrelationer skapas. Följ noga reglerna i tvättstugan! Boka ordentligt!
Var rädd om maskinerna när du tvättar. Läs och följ anvisningarna för tvättmaskinerna noga. Då får du också det bästa tvättresultatet. Lämna tvättstugan så att nästa hyresgäst kan komma till i tid. Städa efter dig.
Lämna tvättstuga och torkrum i det skick du själv vill finna dem då du ska tvätta!
Saker som går sönder och tillhör lägenheten, har du rätt att få lagade. Ring oss genast så att skadan inte förvärras! Är det ett mindre fel, kan du kanske få en reservdel från oss och laga felet själv. Vår service omfattar felanmälan och reparationer.
Dessutom håller vår personal snyggt och rent i trappor, på gård och i andra gemensamma utrymmen.
Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns.
Du kan hitta lägenhetsnumret i husets entré, på din ytterdörr, på ditt postfack eller i ditt kontrakt.
Du når vår kundtjänst på vardagar mellan 08.00 och 16.00
0370 – 33 24 00
Vid akuta fel som strömavbrott, vattenläckage, avloppsstopp eller värmeavbrott – på kvällar och helger:
036-137 116